Mi az a magyar innováció, amely…
legutóbb Bangkokban vehette át a rangos Quality Innovation Award díjat, több hazai szakmai elismerést is bezsebelt (pl. Magyar Minőség Háza Díj), és amelyet már olyan vállalatok alkalmaznak megelégedéssel, mint a Győri Audi (forrás), Suzuki, BMW, Continental, Valeo és Siemens?
Egy olyan szoftverről beszélünk, amelyről Dr. Steiner Arnold, a Medicor Zrt. vezérigazgatója úgy nyilatkozott: „Sajnálom, hogy nálunk nincs dolgozói szállítás, mert rögtön megrendelném ezt a rendszert.”
Nézzük meg közelebbről:
A MyBusDirect egy komplex, felhőalapú dolgozói szállítási menedzsment rendszer, amely egyszerre szolgálja ki a munkáltatók, a szolgáltatók és az utasok igényeit. Mit jelent ez a gyakorlatban?
- Munkáltatóknak: költséghatékony, átlátható és mérhető megoldás a dolgozói mobilitás kezelésére.
- Szolgáltatóknak: digitális ökoszisztéma, amely pontos elszámolást biztosít, támogatja a sofőröket, diszpécsereket, és minden adatot megad a hatékony menetrendek és járatok kialakításához.
- Dolgozóknak: modern mobilapplikáció, valós idejű járatkövetéssel, értesítésekkel és gamification elemekkel, amelyek kényelmesebbé és élvezetesebbé teszik az utazást.
Milyen problémákat old meg a innovációnk?
A munkáltatók elsődleges elvárása a költségcsökkentés, miközben a szolgáltatók célja a bevételnövelés. Ez önmagában is feszültséget hordoz, hiszen a szállítási költségek mögött folyamatosan növekvő tételek állnak: az üzemanyagárak ingadozása, a járművek fenntartási költségei, a sofőrök bére és a szervizköltségek. Mindeközben a munkáltatók egyre szigorúbb költségcsökkentési elvárásokat támasztanak, hiszen a globális versenyben minden megtakarított euró számít.
A helyzetet tovább nehezíti, hogy a munkavállalók mobilitása kulcskérdés lett. A munkaerőhiány miatt a vállalatoknak nem csak a költséghatékonyságra kell figyelniük, hanem arra is, hogy kényelmes és megbízható szállítást biztosítsanak, különben nem tudják megtartani az értékes munkaerőt.
Hogyan lehet tehát egyszerre költséget csökkenteni, a szolgáltatók bevételét növelni és a munkavállalóknak jobb szolgáltatást nyújtani?
A MyBusDirect adatvezérelt rendszere lehetőséget teremt arra, hogy több munkáltató dolgozói közös járatokon utazzanak. Ez költségmegosztást jelent a munkáltatóknak, miközben a szolgáltatóknál a buszok jobb kihasználtsága révén nő a bevétel.
Egy konkrét példa: Veszprém környékén a helyi szolgáltató közel 50 céget fogott össze, hogy közösen szervezzék meg a dolgozói szállítást. Az együttműködés eredményeként kevesebb, de jobban kihasznált járat közlekedik, a munkáltatóknak csökkentek a költségei, a szolgáltató stabil bevételt ért el, a dolgozók pedig pontosabb és átláthatóbb rendszert kaptak.
Az adatvezérelt döntéstámogatás révén pontos képet kapunk a járatok kihasználtságáról. Ez tette lehetővé például:
Példa | Intézkedés | Eredmény |
Két kisebb munkáltató (4 és 6 járat) | 3 járat 2-be szervezve az első negyedév adatai alapján | Évi 84.000 € megtakarítás, 7% költségcsökkentés, 1,441 t CO₂ csökkenés havonta |
Egy nagyvállalat (70+ járat) | Adatalapú járatátszervezés | Évi 220.800 € megtakarítás, 5,767 t CO₂ csökkenés havonta |
Egyéb, nehezebben mérhető megtakarítások a rendszerben:
- Diszpécser terheltség csökkentése
- Sofőrök stresszének mérséklése
- Vitás kérdések adatalapú megválaszolása
- Kisebb cégek bevonása, ami kihasználtság növekedést eredményez
Mindez a Total Cost of Ownership szemléletet támogatja: nemcsak közvetlen költségmegtakarítást hoz, hanem a rejtett, működési terheket is mérsékli, hosszú távon stabilabb és átláthatóbb rendszert biztosítva.
Az eredmények auditált, valós adatokon alapulnak, így a rendszer valódi alapot ad a fenntartható döntésekhez.
ESG adatszolgáltatás – a második nagy kihívás
A költségek és kihasználtság mellett a munkáltatókra egyre nagyobb felelősség hárul az ESG Scope 3 szerinti adatszolgáltatásban (forrás). Ez konkrétan azt jelenti, hogy pontosan mérniük kell, mekkora a munkavállalók munkába járásának karbonlábnyoma, és ezt az értéket folyamatosan csökkenteniük kell.
A MyBusDirect ebben nyújt szakmai alapot: a rendszer a GHG protokoll szerinti CO₂e-mérést biztosítja, auditálható formában. Nem becsléseket, hanem pontos kibocsátási értékeket ad. Így a cégek valós adatokra támaszkodva hozhatnak döntéseket.
:::info Autó vs. busz – fajlagos CO₂ összehasonlítás
- Belső égésű személyautó: átlagfogyasztás 6 liter/100 km → kb. 2,3 kg CO₂/liter → ~13,8 kg CO₂ / 100 km. Egy nagyvállalat mérése szerint átlagosan 1,09 fő utazik egy autóban, tehát ~12,7 kg CO₂ / fő / 100 km.
- Elektromos autó: átlagfogyasztás 17 kWh/100 km. A magyar energiamix jelenlegi értéke kb. 274,9 g CO₂e/kWh (forrás)) → ~3,9 kg CO₂e / 100 km. 1,09 fővel számolva ~3,6 kg CO₂ / fő / 100 km.
- 49 fős busz, 24 liter/100 km fogyasztással: 24 l × 2,3 kg CO₂/l = ~55,2 kg CO₂ / 100 km.
- 50% kihasználtság (25 fő): ~2,2 kg CO₂ / fő / 100 km.
- 70% kihasználtság (34 fő): ~1,6 kg CO₂ / fő / 100 km.
- 90% kihasználtság (44 fő): ~1,25 kg CO₂ / fő / 100 km.

A számításból látható, hogy a busz már közepes kihasználtságnál is kedvezőbb fajlagos kibocsátást ér el, mint egy környezetkímélőnek mondott elektromos autó a magyar energiamix mellett. Ez adja a dolgozói szállítás igazi szakmai értékét: mérhető, auditált és összehasonlítható formában bizonyítja, hogy a busz a leghatékonyabb megoldás.
A rendszer tehát nemcsak adatot ad a jelentésekhez, hanem kézzel fogható iránymutatást is, hogyan lehet a költségcsökkentést és a fenntarthatósági célokat egyszerre teljesíteni.
Az igazi win-win helyzet
A munkáltató spórol, a szolgáltató nyer, a dolgozó kényelmesebben utazik. És mindeközben a természet a legnagyobb haszonélvező, hiszen a rendszer jelentősen csökkenti a közlekedés környezet terhelését.
Ráadásul a fajlagos kibocsátás tekintetében a busz – már közepes kihasználtságnál is – kedvezőbb értékeket mutat, mint egy elektromos autó a magyar energiamix mellett. Ezáltal minden optimalizált és összevont járat nemcsak költséget takarít meg, hanem bizonyíthatóan mérsékli a karbonlábnyomot is.
Itt nem áll meg a fejlődés
A következő lépés két további problémára ad választ:
- Igényvezérelt járatmenedzsment – Hogyan lehet a járatokat a valódi utazási igényekhez igazítani? A rendszer lehetőséget teremt arra, hogy a buszok dinamikusan a kihasználtság alapján közlekedjenek, így a költségek és a szolgáltatás szintje optimálisan találkozik.
- Car2Bus program – Hogyan lehet az autósokat a dolgozói járatokra terelni? Az adatvezérelt ösztönzők és a pontos kimutatások lehetővé teszik, hogy a munkáltatók belső kampányokkal és programokkal a fenntartható közlekedés felé tereljék munkavállalóikat. Egy személyautó kibocsátása ugyanis nagyságrendekkel magasabb, még elektromos hajtás esetén is, a magyar energiamix miatt. A Car2Bus kezdeményezés célja, hogy ezeket az egyéni autós utakat közös buszos közlekedésre váltsa ki, ezzel mérhetően csökkentve a forgalmat és a károsanyag-kibocsátást.
És most Önön a sor!
Ha Ön munkáltató, aki dolgozóit szállíttatja, vagy szolgáltató, aki modernizálni szeretné működését, akkor a MyBusDirect segítségével adatvezérelt, fenntartható és digitális megoldásokat kap a kezébe (mybus.direct).
👉 Kérjen személyes bemutatót a megadott elérhetőségeken, és nézze meg saját szemével, hogyan formálhatja át a MyBusDirect a dolgozói szállítást – egyszerre a költségek optimalizálása és a fenntarthatósági célok érdekében.