Hogyan kezeljük hatékonyan a kintlévőségeket?

Innovatív és pályázati forrásból is elérhető megoldások a magyar KKV-k számára

A Magyarországon alapított cégek jelentős része sajnos tőkehiánnyal küzd, melyet elsősorban az instabil cash-flow okoz. Felmérések szerint a KKV szektor vezetői, jelenleg legalább annyi időt töltenek a követeléseik behajtásával, a pénzügyi egyensúly fenntartásával, mint a cégük fejlesztésével és stratégiáival.

A késedelmes fizetések költségei azonban nem csak nálunk, hanem az EU valamennyi országában hatalmas mértéket öltenek – és ez a vállalkozások, illetve a hatóságok kifizetéseire is érvényes. 

Néhány megdöbbentő adat arról, hogy mekkora problémát jelent ez az EU-ban:

  • Az uniós vállalkozások több mint 60%-át nem fizetik ki időben, főként a kis- és középvállalkozásokat.
  • A KKV szektor alig használ előzetes partner kontrollt, és csak a lejárt számlák kerülnek behajtási folyamatba, azok is jelentős késéssel.
  • Az európai gazdaságnak okozott éves költség több, mit Finnország teljes GDP-je.
  • A kintlévőségek 275 milliárd euró/év kárt okoznak az európai vállalkozásoknak.
  • Dominóhatás – minden egyes eset további 4 késedelmes fizetést okoz.
  • Az uniós cégek 158 millió eurót takaríthatnának meg naponta a fizetési késedelmek csökkenésével. 
  • Az így keletkező pénzforgalom Európában további 6,5 millió munkahelyet teremthetne. 

Mindezt tetézi, hogy ma a KKV szektorban működő vállalkozások 90%-ában, a kintlévőség kezelése a pénzügyi munkatársakra (31%), rosszabb esetben az ügyvezetőkre (26%) hárul. 

Ezzel az a legnagyobb probléma, hogy a pénzügyes kollégák nem tudnak hatékonyan követelést kezelni, rengeteg kifogást kapnak a kötelezettektől. 

A másik nagy problémakör a cégeknél, a kintlévőség kezelésnél, hogy az nem folyamatos, tudatos, és állandó. Általában akkor kerül rá nagyobb fókusz, ha a cég cash-flow-ja veszélybe kerül. Ilyenkor aránytalanul nagy erőforrást kell erre biztosítani.

Az esetek 80%-ában csak erős presszióval tudják „kierőszakolni” a fizetést, pl. szolgáltatás vagy áruszállítás felfüggesztésével.

A fent leírt módszer eredménytelensége mellett, sok esetben megromlik a szállító-vevő kapcsolat, mely az üzleti kapcsolat erodálását is eredményezheti

Az elmúlt 10 évben elterjedtek a céginformációs adatbázisok, melyek használatával jelentősen csökkenthető, a „nem fizetések” aránya.

Ez az előzetes kivizsgálási módszer azonban nem ad megoldást arra, ha a vevő mégsem fizetne, mert akkor már a követeléskezelők ingoványos területére téved a szállító. 

Amennyiben egy cég rendelkezik szolgáltatás vagy kintlévőség biztosítással, akkor annak díja aránytalanul nagy költséget jelenthet egy KKV cég számára, melyet nem tud érvényesíteni az áraiban.

A másik lehetősége egy vállalkozásnak, hogy eseti megbízásokat ad egy ügyvédi irodának, akinek nem fő tevékenysége a követeléskezelés. 

A klasszikus módszer a követeléskezelő cég bevonása, melynek sikerdíja legalább 10%, és kisebb számla összegeknél a behajtást nem is vállalják, hiszen egyik félnek sem éri meg. Ráadásul a fenti két esetben ügyletenként kell ezt átbeszélni a szakemberekkel, mely rengeteg időt emészt fel.

A hagyományos követeléskezelés, ami kizárólag a lejárt számlák jogi behajtására koncentrál, nem képes rendszer szinten megváltoztatni a cégek kintlévőségekből eredő cashflow gondokat, így hiába lépnek piacra olyan digitális támogatással rendelkező projektek mint pl. a Payee, vagy a Billingo saját követeléskezelési megoldása. Mivel ezek szintén csak a számla lejárata utáni behajtási folyamatot segítik a hitelező és a behajtó cég közötti digitális kommunikáció javításával, vagy éppen csak fizetési felszólításokat küldenek, esetleg fizetési meghagyás kibocsátásában segédkeznek, a professzionális és teljes körű jogi támogatást nem biztosítják.

Ezek a megoldások éppen azért sem tökéletesek, mert egy átlagos per költségei ma Magyarországon kb. 435. 995,- Ft összeget emésztenek fel, amelyet a hitelezőnek kell előlegezni, úgy, hogy a követelt összeg sincs még akár évekig a számláján, és mire a per véget ér, talán már az adóst fel is számolták.

Emiatt a hitelezők, ha csak a lejárt számláik követeléskezelésére, és nem a kintlévőségek kialakulásának megakadályozására koncentrálnak, akkor könnyen olyan adósságspirálban találják magukat, ahonnan már nem képesek visszajutni.

A hazánkban alkalmazható hagyományos cashflow kezelő szolgáltatások közül kiemelkedik egy olyan megoldás, amely már elismerést szerzett a 29. Magyar Innovációs nagydíjon, sőt az Informatikai Vállalkozások Országos Szövetsége nekik ítélte az év digitalizációs projektje után járó Gyurós Tibor díjat. Ez az eljárás olyan forradalmi újításokat hozott a követeléskezelésbe, amelyek ötvözik az emberi viselkedés szociálpszichológiáját, a legmodernebb IT infrastruktúrát és a jogi biztonságot. A következő két és fél percben Ön is ismerheti miért kapta ezeket a rangos elismeréseket:

A FAIR PAY CONTROL szakít a hagyományos követeléskezelés struktúrájával, és olyan preventív módszertant vezet be a B2B elszámolási folyamatokban, amelynek segítségével bármely szektor, bármilyen összegű számláját átlagosan 98,6%-ban pontosan fogják kifizetni a számlakötelezettek. A statisztikák alapján Magyarországon a legjobban fizető szektorokban is az átlagos számlafizetési késedelem kb. 14 nap, ezzel szemben a FAIR PAY CONTROL ügyfeleinek számláit mindössze átlagosan 0,66 nap késedelemmel fizetik ki.

Számos esettanulmány igazolja, hogy a vállalati követeléskezelésben beállt olyan jellegű paradigmaváltás, amellyel a FAIR PAY CONTROL rendszere is dolgozik, jelentősen csökkenti a késve fizetéseket, helyette kiszámítható pénzügyi egyensúly alakul ki, ráadásul ehhez nem egy újabb embert kell felvenni a céghez, a meglévő kollégák pedig foglalkozhatnak a saját értékesebb munkájukkal.

Kedvcsinálóként nézze meg miként vélekednek erről meghatározó üzleti körökben a cégvezetők:

Az alábbi esettanulmányban az egyik jellemző adat a szolgáltatásra a Cégmenedzser Szoftverfejlesztő Kft. munkatársainak esete, akik –  saját CRM rendszerükkel mindent tudnak mérni a cégük életében is – hetente 4,5 órát, azaz havonta közel 2 és fél munkanapot csak a követelések kezelésével töltöttek, az átlagos fizetési késedelem még így is 12 nap volt. 

Az új szemléletű Módszertan bevezetését követően viszont már hetente csak 1 órát, azaz havonta összesen nem egészen 4 órát kellett a pénzügyi folyamatok felügyeletével foglalkozni az átlagos fizetési késedelem pedig 12 napról -2 napra csökkent.

További esettanulmányokat és számos érdekes cikket és videókat talál a témában az alábbi linkre kattintva:

https://www.fairpaycontrol.hu/esettanulmanyok-blog

Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy egyedül ez a szolgáltatás kínál a követelések elkerülésére 100%-os jogi garanciát, azaz amennyiben jogi eljárásra kerülne sor, a FAIR PAY CONTROL biztosítja a magasan képzett évtizedes tapasztalattal rendelkező ügyvédet és fizeti a jogi eljárások indításának költségeit is!

A forradalmi szolgáltatás 3 hónapos díjmentes időszakkal kipróbálható, és az innováció magas foka miatt bekerült a „Modern Vállalkozások Programja – Vállalkozz Digitálisan!” programjába, így most a „GINOP Plusz 2.1.3-24” pályázat keretein belül akár uniós forrásból is elérhető. 

Készüljünk fel tehát az üzleti tervünk védelmére, és lehetőleg ne terheljük agyon ehhez pénzügyes kollégáinkat a lélekölő követeléskezeléssel, hanem találjuk meg a cégünk védelmi stratégiájához leginkább illő megoldást, legyen az céginformációs szolgáltatás, faktoring, számlakövetelés-biztosítás, vagy éppen a FAIR PAY CONTROL kintlévőség-elkerülési szolgáltatása.

Megosztás:

További bejegyzéseink