Körkérdés a KKV TOP100 Díj kuratóriumi tagjaihoz
Kalocsai Zsolt Elnök-vezérigazgató,
az RSM csoport alapítója, több mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel, belföldi és nemzetközi adózás területén mind a középvállalatok, mind pedig a multinacionális vállalatcsoportok tekintetében. Az RSM vezetése mellett aktívan vesz részt magyar és nemzetközi adóstruktúrák kialakításában, magánvagyon tervezésben, vállalat átstrukturálásokban. Több szervezetben lát el elnökségi illetőleg felügyelőbizottsági tagságot.
1. Kérlek, mutasd be pár mondatban, hogyan kapcsolódsz a KKV szektorhoz:
Az RSM Hungary Zrt, mint pénzügyi szolgáltató cégcsoporton keresztül, ugyanis ügyfélkörünkben számos KKV található.
2. Hogyan fogalmaznád meg a DÍJ értékét céges döntéshozók számára?
Teljesítmény, tehetség, minőség, ezen értékek mentén a legjobb cégek közötti megmérettetés és elismerés.
3. A DÍJ odaítélésében3 kritérium kerül értékelésre: a) ROE (Sajáttőke arányos nyereség = adózott eredmény (eredménykimutatás) / átlagos saját tőke. Azaz egységnyi saját tőkére vetítve mennyi a vállalkozás jövedelem termelése. b) Egy főre jutó hozzáadott érték mutató (Termelékenységi mutató, számítása: összes bevétel-anyag jellegű költségek-ÉCS/létszám).
c) EBITDA %, azaz az adózás, kamatok és értékcsökkenési leírás előtti eredmény.
Szerinted, ezek közül egy – a DÍJ elérését célul tűző – cégvezetőnek melyik mutató fejlesztésére kell koncentrálnia elsőként, hogy érdemi teljesítményjavulást érjen el a vállalkozás?
Azért választottuk ezeket a mutatókat, mert mindegyikre ugyanannyira szükséges koncentrálnia, önállóan egyik mutató sem emelhető ki, de ha az egy főre jutó hozzáadott érték mutató rendben van, akkor valószínűsíthetően a másik két mutató sem fog rossz értéket tükrözni.
4. Öt ágazat – kereskedelem, szolgáltatás, ipar, építőipar, mezőgazdaság – bontásában kerülnek összemérésre a vállalkozások, Megfelelőnek tartod-e ezt a felosztást, vagy finomítanál rajta pl. régiós, települési (Budapest – falu) vagy más, egyéb szempont figyelembevételével?
Amennyiben van erre kapacitás akkor lehet regionális vagy vármegyei szinten is további alábontást végezni. Talán a szolgáltatások területet lehetne tovább cizellálni. Jő ötlet a finomítás. Számos cég számára a regionális elismerés akár fontosabb is lehet, mint az országos.
5. Újra nyakunkon a krízis, milyen ötleteid, tanácsaid lennének a megkapaszkodás, a válságban való helytállás érdekében?
Ezt röviden nem lehet kifejteni, mert nagyon erősen iparágspecifikus kérdés. A jelen helyzetben nem lehet általános receptet alkalmazni, hiszen olyan ez, mint a vitaminhiány, amikor nem a komplex vitamin szedése a megoldás, hanem meg kell nézni, hogy pontosan mi hiányzik.
6. Van-e ötleted, javaslatod a DÍJ népszerűségének fokozására?
2-3 éves intenzív munka szükséges a díj széles körű népszerűsítéséhez, valamint kifejezetten erre a célra allokált büdzsé. Amennyiben ez rendelkezésre áll, akkor lehet kidolgozni a pontos marketing/PR tervet.
Köszönöm a válaszokat!